2 de deel vakantie week en heftige stage dag👩🏼‍⚕️

18 juni 2018 - Iloilo City, Filipijnen

Hallo lieve allemaal,

Het is eventjes geleden dat ik een blog geschreven heb. De tijd gaat hier zo snel dat ik het steeds vergeet.

Woensdag 6 Juni

Vandaag hebben we een eilandtour gedaan. Om 9 uur werden we opgehaald met een tricycle en hop naar de boot gebracht. En owja dat is nog weer ff wennen waar wij 8 peso betalen voor een ritje betaal je hier rond de 50 peso, je merkt echt weer het verschil van de toeristische plekjes. De boot was een wat grote boot dan bij de eerste tour. We zijn eerst naar een smal lagoon gevaren. Hier kon je met een kano door een klein gaat varen en dan kwam je uit bij een super mooie lagoon. Omg het water was zo helder blauw. Katie en ik zaten samen in de kano we hadden Katies camera meegenomen om foto’s te maken maar oh wat was dit spannend in een wiebelige kano. Naar een fotosessie van ongeveer 30 min zijn we de lagoon gaan verkennen. WOW wat was dit mooi zeg. Hierna zijn we naar een plek gegaan waar je kon snorkelen, hier hebben we nemo en dory visjes gezien😱. Na een heerlijke snorkel avontuur vaarde we naar de grote lagoon dit was ook zooooo mooi. Hier moesten we natuurlijk ook weer allemaal op de foto. Na weer een fotosesie van 30 min vaarde we naar een eilandje om wat te lunchen. Hierna vaarde we weer naar een plek om te snorkelen niemand wilde mee. Dus hop ik sprong alleen het water in om het koraal te gaan verkennen. Helaas waren er wel kleine kwalletjes die mij vaak hadden gebeten. Na dat ik had gesnorkeld zijn we naar een eiland gevaren waar je wat kon drinken en kon zwemmen. Hierna zijn we lekker vlug naar het land gevaren want het begon helaas te regenen. We hebben lekker bij de wifi gezeten en zijn daarna bij een super lekker tentje wezen eten.  We genieten volop van het westerse eten tijdens onze vakantie.

Donderdag 7 juni

Vandaag zijn we naar een super hip strand geweest in het nieuwe gedeelte van El Nido. Dit zag er super luxe en mooi uit. Naar ongeveer 1,5 uur op strand gelegen te hebben begon het super hard te regenen. We zijn bij een restaurantje gaan schuilen en hebben daar wat gegeten. We hadden naar het weer bericht gekeken en zagen dat het nog wel ff zo bleef regenen. We hadden met zn alle besloten dat we de dag maar leuk zouden gaan maken met lekker eten. Zo gezegd zo gedaan we zijn bij allemaal verschillende tentjes wat gaan eten. We hadden van alles besteld en dat gedeeld. Omg ik heb daar toch zo lekker gegeten. Na nog een wandelingetje gemaakt te hebben op de pier hebben we besloten om naar huis te gaan. Om ons daar klaar te maken om cocktails te gaan drinken. Een paar dagen eerder hebben we de mensen van sport op maar ontmoet die daar ook stage lopen. Deze kwamen we weer tegen we zijn met zn alle naar een club gegaan en hebben daar tot laat gedanst. Hier kwamen we ook de cast van adam zoekt eva tegen. Ik zei tegen de rest hey is dat niet Marieke Elsinga hun nee dat kan niet. Toch zijn we uit nieuwsgierigheid gaan kijken. En ja hoor dat was ze toch wel. Na een praatje gemaakt te hebben en een paar foto’s zijn we weer lekker verder gaan dansen.

vrijdag 8 Juni

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. We zijn wezen brunchen in een super lekker tentje waar ze tosti’s hadden. Ja ik had natuurlijk een tosti kaas gepakt omg wat mis ik dit zeg. Hierna hebben we lekker rustig aan gedaan en hebben we allemaal bij de wifi gezeten en zijn we ons daarna gaan klaar maken om door wat winkeltjes te gaan snuffelen en daarna lekker te gaan eten. Natuurlijk blijft er altijd wat hangen bij deze shopaholic. Een mooi armbandje en een blousje. We zijn die avond bij een Italiaans restaurantje gaan eten. We hebben allemaal een super lekkere pasta gegeten daar. Die avond regende het zo hard er was een kleine tyfoon over ons eilandje heen gevlogen. De straten waren helemaal blank we liepen tot onze enkels in het regen water. We zijn snel naar een ijssalon gelopen en hebben daar lekker een ijsje op. Hierna zijn we natuurlijk weer een lekkere cocktail gaan drinken en zijn we naja vroeg 12 uur gaan slapen want de volgende dag zouden we vliegen naar Puorta Princessa.

Zaterdag 9 juni

Vroeg opstaan en hup met de tricycle naar het vliegveld. Het was best spannend want het regende super hard. We waren allemaal bang dat het vliegtuig niet ging opstijgen. We vlogen namelijk in een propeller vliegtuigje. Super leuk natuurlijk, maar minder leuk als er een mini tyfoon over waait. Na een half uurtje. Vertraging mochten we toch eindelijk baarden. Ja hoor super enthousiast en vol spanning liepen we naar het vliegtuigje toe. Er lag zelfs een rode loper voor.😱 In het vliegtuigje konden ongeveer 50 mensen. De opstijgbaan was langs het strand super mooi. Na een uurtje gevlogen te hebben kwamen we weer aan in Puerta Princessa. Met de tricycle naar ons resort. WOW deze zag er best wel luxe uit. Eenmaal daar hadden we onze bikini aangedaan en gingen we ergens lunchen. Na de lunch zouden we eigenlijk naar het strand gaan, het begon helaas te regenen. Ik ben toen lekker naar onze super mooie luxe kamer gegaan om te douchen. OMG we hadden een normale douche met een douchekop waar waterdruk op stond. Ik kon eindelijk me haar goed normaal uitspoelen zonder onder een kraan te hangen. Dit was dus genieten. Daarna heb ik lekker genetflixt en een dutje gedaan in onze super lekker liggend groot bed. De rest wilde ergens wat gaan eten. Ik had helemaal geen zin om me op te maken en om te kleden dus besloot om lekker op het resort te blijven en hier te eten. Ik heb een lekkere salade gegeten en toen was de rest er alweer. We hebben met zn 4 een paar potjes gekaart en zijn daarna gaan slapen.

Zondag 10 juni

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar een krokodillen farm geweest. Hier kregen we eerst een rondleiding. Er waren krokodillen van 6,7 meter lang erg groot dus. Ook hadden ze super veel kleine krokodilletjes. Hierna zijn we naar de rest van de dieren wezen kijken in het park. Ze hadden super schattige Bearcats. Hier had ik eigenlijk nog nooit van gehoord maar hè heb ik die ook weer gezien😜. Hierna zijn we met een krokodil op de foto geweest van ongeveer 2 jaar. Eigenlijk niet goed maar toch best spannend. Het begon opeens heel hard te regenen dus zijn we vlug de souvenir shops ingedoken. Hier bleef natuurlijk weer het een en ander hangen. Ik ben dan ook niet voor niks koopverslaafd😂. We hadden allemaal best wel honger gekregen en bedachten waar we wouden gaan eten. Met zn alle tegelijk zeiden we het zelfde tentje van gisteren middag zo gezegd zo gedaan zijn we daar weer gaan eten. Ik heb hier een supere lekker broodje kip pesto gegeten. We hadden nog best veel tijd over en besloten om en kijkje te nemen in de mal. Deze is wel wat kleiner dan die bij ons in iloilo wat het niet minder leuk maakt natuurlijk. Naar wat toiletartikelen en snorkels gekocht te hebben. Gingen we terug naar ons resort om daar super lekker avond te eten. De rest van de avond hebben we lekker rustig aan gedaan en een film avondje gehouden.

Maandag 11 juni

Vandaag hadden we een bezoekje aan de iwahig gevangenis gepland. Jaa je leest het goed we gingen die dag op bezoek bij een gevangenis.  De iwahig gevangenis is de grootste gevangenis van de wereld, 2x Parijs. Deze gevangenis is ook niet zo standaard het is namelijk een open gevangenis je mag er samen met je familie wonen en er mogen toeristen op bezoek komen. Eenmaal aangekomen met een taxi vonden we het allemaal best een beetje vreemd dat we in ene gevangenis waren. We hadden wat filmpjes gezien van 3 op reis dat de gevangenen voor je dansen en hun verhaal willen delen. Een groepje van 7 gevangenen wilden wel wat dansen voor ons. In de gevangenis kun je kiezen dat je als beroep tuinier bouwvakker of danser bent. De dansers delen hun verhaal. Erg interessant en indrukwekkend. Een van de mannen was iets wat bijzonderder. Hij is staat bekend om zin verhaal op het internet. Hij heeft met Floortje Dessing gepraat in haar programma. Hij kon ook een paar woordjes Nederlands. Nu kom nog het gekste van het verhaal. 2 jaar geleden kwam er een Nederlands meisje in een groepje net als ons ook daar op bezoek. Ze werden verliefd op elkaar en zijn kwam daar 2 maanden wonen. Huh ja idd hoe kan je dat doen. Tussen allemaal moordenaars wonen. Na 2 jaar had hij het uitgemaakt zodat zij meer vrijheid had. Owja de gevangen die daar wonen zijn daar vanwege goed gedrag ze hebben eerst meestal in het super slechte gevangenis gezeten in Manila. Na dit bezoekje had ik best een raar gevoel dat dit zomaar kan. Wij daar op bezoek tussen de moordenaars. Hierna zijn we ergens lekker gaan eten in ene vis restaurant echt iets voor mij dus😏. Na super lekker gamba gegeten te hebben zijn we naar huis gegaan om ons klaar te maken voor een leuk laatste vakantie avond. We zijn naar een tentje gereden genaamd captain ribs. Ja je raad het al hier hebben we super lekker spareribs op. Na zo veel super lekker westers eten was het de volgende dag toch echt tijd om naar huis te gaan.  Ik heb een super leuke vakantie week gehad en heb de rest van de meiden ook betere en op een andere manier leren kenen. Ik heb echt een top week gehad met hun.

Dinsdag zij we terug gevlogen en hebben die dag verder niet echt meer iets gedaan dan onze was lekker naar de wasserette gebracht te hebben. Woensdag hebben we lekker uitgeslapen en ook uitgerust. Want de volgende dag begon onze stage weer.

Donderdag 14 juni

Vandaag begon onze stage weer. Vandaag waren er 3 operaties. De eerste was een staar operatie van een man. Deze werdt gestaakt tijdens de operatie. De man. Bewoog te veel omdat hij nog pijn had. De  operatie daarna was een sterilisatie van een vrouw. De arts vroeg of ik wilde assisteren. Hier hoefde ik natuurlijk niet over na te denken. Hup in een steriel pak en ik was er klaar voor. Ik mocht de buikklemmen vasthouden en de lagen van de huid raden. Na 15 min werd ik opeens toch wel een betere duizelig. Ik voelde dat ik ging flauwvallen en werd meteen op een krukje gezet. Daar zat ik dan op een krukje met bebloede handschoenen en een steriel pak aan te zweten voor me leven. Ik wilde zo graag verder helpen. Ik stond steeds weer op en voelde data het steeds  mis ging. Na 20 min voelde ik me beter en heb ik 2 hechtingen mogen zetten OMG dit was zo vet om te doen. Met trillende handen en gefocust heb ik het gedaan. Nadat de wond gesloten was en de vrouw naar de vecouver kamer ging ben ik snel wat gaan eten. We zagen dat er een vrouw op de bevallig kamer lag. Meteen enthousiast als ik altijd ben bij en bevalling gingen we kijken. Ik vroeg aan de midwive of ik mocht helpen en dat mocht wel. Na 30 was het baby’tje er nog niet. Ik dacht al oho dit is niet een normale gemiddelde bevalling. Het baby’tje zat al te lang in het geboorte kanaal. De moeder had zo veel pijn en greep iedereen steeds vast. Na heel veel persen was ze helemaal uitgeput. Met 9 man erom heen hebben ze op de moeders buik gedrukt en al schreeuwend dat ze moest persen kwam daar het baby’tje toch ter wereld. Het baby’tje was helemaal blauw en ademde niet. Ik moest met een zuigertje de slijm uit de mond zuigen. Hierna hebben we het kindje gereanimeerd en be ademend. Na 10 min begin het baby’tje toch eindelijk te huilen. Dit was zo heftig om mee te maken dat het niet allemaal goed kan gaan maar ook slecht.  Hierna zijn we pauze gaan houden want we hadden toch allemaal wel honger. Na de lunch gingen we meteen weer naar de bevallingskamer. Wat we hier toen zagen was denk ik wel een van de heftigste dingen die ik hier heb meegemaakt. Er was een vrouw van 47 binnen gekomen met buikpijn. Ze bleek 27 weken zwanger te zijn. Ze was bevallen van een super klein baby’tje van 1kg. Het kindje werd beademend. Ze vertelde ons dat het baby’tje het waarschijnlijk niet zou gaan halen omdat ze in het ziekenhuis niet de juiste middelen hebben om het kindje in leven te houden en de ouders geen geld hebben. Het kindje werd ergens anders heen gebracht. Er kwam 5 min later een vrouw binnen die moest bevallen. De vrouw is bevallen van een gezond meisje. Ik kan je vertellen deze dag was super heftig maar ook leerzaam.

Nou ga ik snel deze blog afsluiten want hij is al veel ste lang. Vandaag ben ik al 8 weken hier. ik besef nu dat we hier nog maar 2 weken zijn de tijd gaat zo snel niet normaal. Ik heb het super erg naar me zin en geniet nog steeds van elk klein dingetje die ik hier meemaak. Ik mis alleen wel steeds meer het Hollandse eten en lekker een boterham eten in de middag en ontbijt. Dat hebben ze hier niet😢.

1. Patricia valentijn:
    18 juni 2018
    Wow je hebt weer mooi dingen gedaan.
    Weer iets om niet te vergeten🤩🧖‍
  2. Shirley:
    18 juni 2018
    Wauw schat wat mooi, maar ook ingrijpend allemaal!! Ik ben erg trots op je💋❤️❣️
  3. Ton en erica:
    Leuk om te lezen Ciel. Nog 2 fijne weken gewenst😚👋