Laatste weekje 😢

28 juni 2018 - Iloilo City, Filipijnen

Hallo Lieve allemaal,

Deze week gaat alweer de laatste week in. OMG wat gaat het snel. Ik ben al meer dan 2 maanden van huis. Ik heb nog. Iet echt het besef dat het al weer bijna voorbij is. Alles is een grote bubbel.

Vrijdag 15 juni.

Dit weekend zijn we naar de mal geweest om te shoppen en boodschappen te doen. Ook heb ik hier mijn wimpers laten doen. Ik heb wimperextensions gezet. Het is hier veel goedkoper en ziet er veel mooier uit. We zijn hierna lekker gaan eten bij de foodtrucks in IloIlo. Na ons buikje lekker volgegeten te hebben begon het te regenen. We zijn snel met de taxi naar huis gegaan om daar een filmavondje te houden.

Zaterdag 16 juni

Vandaag gingen we naar het strand. Eenmaal daar was er geen strand. Door de tyfoon van de week eerder was de zee zo onrustig en veel voller. De zee kwam tot aan de huizen. Na toch een klein plekje zand gevonden te hebben. Ging het naar 30 min al mis. De zee was zo woest en kwam helemaal tot aan onze handdoeken. Na helemaal overspoeld te zijn. Hadden we besloten om naar huis te gaan want het haalde niks uit om op het strand te zijn. De zee zelf was ook gevaarlijk en dreven hele bomen en scherpe dingen in.  Die avond gingen we uit in IloIlo samen met een doktor van het Health centre en haar man. Hier blijven we die avond ook slapen. We hadden besloten om ons maar al vast klaar te maken en onze spullen in te gaan pakken. Ik heb vandaag na 8 weken eindelijk mijn haren weer gestijlt. Jaa dit was weer ff raar om me weer normaal en helemaal mezelf te voelen😜. Die avond zijn we naar 2 clubs geweest en gingen we rond 1 uur naar het grote huis van de dokter. Ze had op de bovenste verdieping een kamer klaar gemaakt met matrassen drinken en chips waar we konden slapen.

Zondag 17 juni.

Dokter Jessel had een lekker ontbijtje voor ons klaar gemaakt. Ik ben die dag eerder met Katie naar huis gegaan. De rest ging nog naar de mall om te shoppen. Katie en ik hebben die dag lekker rustig aan gedaan en films gekeken.

Maandag 18juni

Vannacht had het super hard geregend en in de ochtend regende het nog steeds. De straten waren helemaal blank. We wisten niet hoe we droog op stage moesten komen. Eenmaal met andere kleren dan ons pak en regenjassen gingen we dan op pad naar de jeepney. Die dag zijn we bijna de hele dag op de eerste hulp in het ziekenhuis geweest. In de middag zijn we naar de kinderafdeling gegaan om daar met de al zo schattige kindjes te spelen. Na een leuke maar drukke dag ging ik die avond lekker vroeg slapen.

Dinsdag 19 juni

Deze dag was het erg druk in het ziekenhuis we hebben in de ochtend 3 operaties gezien. De eerste operatie was het verwijderen van een galblaas bij galstenen. Erg interessant de dokter legde alles goed uit. We konden al de organen zien liggen, de 2 de operatie was het verwijderen van necrotisch weefsel op een hak. Dit was echt heftig om te zien. De halve hak was bijna weg. In Nl zouden de allang de voet hebben geamputeerd.  Hierna kwam een heftige bevalling van een 17 jarig meisje. Ze had zo veel pijn en kneep zo hard in mijn hard en schreeuwde om hulp. Haar ogen zagen er zo angstig uit. Eenmaal bezig met de bevalling moest ze worden ingeknipt. De dokter knipte een stukje en het meisje schoot 2 m omhoog in bed. Het meisje wilde niet meer het was zo heftig om mee te maken. Na heel veel hebben aangemoedigd kwam daar een super mooi meisje ter wereld. Helaas was de moeder er zelf niet zo blij mee. Ze heeft zelfs tijdens de bevalling de arts geschopt omdat ze allemaal niet meer wilde. Het meisje was nog echt een meisje die nog veel te jong was om moeder te worden. Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben we lekker rustig aan gedaan die avond.

Woensdag 20 juni

Deze dag gingen we naar de day care en naar de foundation. Ik heb de hele dag met kindjes gespeeld wat zo leuk was. Sommige kindjes waren in het begin super verlegen maar naar een tijdje kwamen ze toch langzaam naar je toe. Bij de foundation hebben we ook met de kindjes gespeeld en lekker gekleurd met ze.

In de avond hebben we we weer lekker rustig aan gedaan en heb ik een beetje aan mij opdrachten gewerkt.

Donderdag 21 juni

Vandaag is mijn laatste dag in het ziekenhuis. Best wel gek eigenlijk dat dit alweer afgelopen is. Deze dag was best wel heftig ik ga het niet zo gauw vergeten. We hebben als eerst in de ochtend een bevalling gezien. Dit was voorlopig de laatste bevalling die ik mag meemaken. Hierna zijn we pauze gaan houden. Na de pauze kwamen we aan op de eerste hulp en zagen we dat er al iets niet klopte. Ik liep naar de trauma kamer en zag daar ene jongetje van 9 liggen. Het jongetje was verdronken en al overleden. In de tijd dat wij pauze hadden is het jongetje binnen gebracht. Ze hebben hem proberen te reanimeren, zijn maag en longen proberen leeg te pompen en hem proberen te beademen. Dit was allemaal helaas te laat. De moeder van het jongetje wist nog niet dat haar zoontje was Verdonken. Er kwam een vrouw binnen dat en dat was de moeder van het kindje. Wij brachten haar naar de kamer waar haar zoontje lag. Zo’n heftige emotionele reactie heb ik nog nooit gezien. Het was zo erg om mee zien. De moeder wist niet wat ze moest doen, huilde schreeuwde en sloeg overal tegen aan. Ik en dieke moesten een klein traantje laten omdat we het zo heftig vonden. Na wat gepraat te hebben met de super lieve janice (onze begeleider) zijn we naar de postpartum ruimte gegaan.  Hier lag een vrouw die al eerder een miskraam heeft gehad en nu haar baby’tje niet mee voelde  van 40 weken oud. Ze had die middag een echo moeten maken om te kijken of het kindje nog leefde. Ik liep meteen naar haar toe om het te vragen. Het kindje was overleden. Ze moest die avond gaan bevallen van een volledig volgroeid dood baby’tje. Hoe heftig is dit. Hierna zijn we snel naar huis gegaan. En heb ik me tas ingepakt. Die avond vlieg ik naar Cebu samen met Daphne, Katie en Sanne om de volgende dag met de bus naar Oslo te rijden. We hadden 30 min vertraging. Na een vlucht van 45 min. Alweer mijn 6de vlucht 😱. We gingen met de taxi naar ons hotel en gingen meteen slapen. Om morgen vroeg op te staan om met de bus naar Oslo te rijden.

Vrijdag 22 juni

8 uur ging de wekker. Rond half 9 zaten we in de taxi om naar de bushalte te rijden. Na een bus ritje van 3,5 uur kwamen we aan in ons hotel. We hebben ons meteen omgekleed in onze bikini en zijn met een busje naar een waterval gegaan. Bij de waterval moesten we een stukje met de motor, wat super vet was om daar te komen. OMG 😱 wat was het water blauw. Na heel veel fotosessie verder en helemaal bevroren want het water was super koud. Gingen we weer terug met het busje naar het hotel. We zijn die avond ergens pizza gaan eten. De pizza was helaas niet heel lekker. We zijn die avond vroeg gaan slapen want de volgende dag gaat de wekker al om 5 uur.

Zaterdag 23 juni.

Vandaag ging de wekker al om 5 uur. Vandaag  ging een kleine droom van mij uit. Ik heb vandaag gezwommen met walvishaaien. We gingen super vroeg zodat het niet zo druk zou zijn. Dit was helaas niet het geval we waren al boot 30. Eenmaal op de boot was het toch best wel spannend. De walvisshaaien zijn super groot.  We hebben in totaal ongeveer 40 min in het water gezeten. Ze kwamen zo dicht bij. OMG wat zij ze groot😱. Niet normaal. Na heel veel foto’s en filmpjes gemaakt te hebben. Was het dan toch voorbij. We zijn daarna naar een eiland gegaan waar ene zandbank was. Dit water was zoooo blauw niet normaal en het zand was zo wit. Toen we er kwamen was er nog niet echt een zandbank maar na 2 uur kwam hij toch langzaam ter voorschijn. Na 5 uur op het eiland geweest te zij. Gingen we weer terug met de boot om nog wat souveniertjes te kopen. OMG wat was ik die dag verbrand. Mijn hoofd leek wel een tomaat. 🍅😂. Maar goed na lekker nog ff in het zwemnbad gezwommen te hebben en alle foto’s en filmpjes van vanochtend gezien te hebben. Zijn we allemaal lekker gaan douche en zijn we bij een Nederlands restaurant gaan eten genaamd Noordzee. Hier hadden ze saté OMG wat was dit lekker na 2 maanden. Die avond hebben zijn we weer vroeg gaan slapen. De volgende dag gingen we weer terug met de bus naar Cebu.

Zondag 24 juni.

Na een bus ritje van 3 uur. Gingen we shoppen in een hele grote shoppingmall. Deze lag aan de zee. Ze hadden daar een mango dus wij allemaal hipper en onze ander vol kleren hebben we van alles gekocht. Ik heb weer veel ste veel gekocht. Die avond vlogen we weer terug naar IloIlo en ben ik vroeg gaan slapen. De volgende dag moest iedereen zijn visum verlengen. Ik dacht dat ik dat niet hoefde omdat ons visum tot 4 juli is en ik ga 3 juli.

Maandag 25 juni.

Om half 8 zaten we dan in de jeepney. Eenmaal bij de ambassade was er een klein probleempje. Het visum was al verlopen. In plaats van 4 juli was het 23 juni. Iedereen moest een boete betalen en flink baal moment dus. Ik had me paspoort niet bij. Omdat ik hem eigenlijk niet hoefde te verlengen want ik ga 3 juli. Ik moet dus nog een keer terug. Na dat iedereen flink humeurig was hadden we allemaal zij in lekker eten en zijn dan ook bij de Mac beland. Hierna hebben we ons opgesplitst 4 hebben spullen gekocht om te doneren en ik ben naar de mall gegaan om boodschappen te doen voor de volgende dag. Natuurlijk moeten we dan ook ff langs de h&m hier bleven natuurlijk wat leuke bikini’s hangen want het was sale🙈. Na lekkere pasta gegetenen te hebben. Zijn we snel met de taxi gehaast naar de jeepney terminal om daar de laatste jeepney te halen. Daar zaten we dan in een overvolle jeepney met al onze gekochte spullen. 3 van onze groep zaten in een andere jeepney omdat het niet meer paste.  We zijden tegen de chauffeur dat hij snel moest rijden omdat wij de eerste wilde zijn.

Dinsdag 26 juni

vandaag gingen daphne en jk op field duty. het was erg rustig na 2 zwangere vrouwen gecontroleerd te hebben zijn we naar 3 uur naar een school gegaan om daar voorlichting te geven over vacinaties. de directeur vond het erg leuk dat wij er bij waren. hij heeft ons 2 x voorgesteld om van ons fotos te kunen maken. ook moesten we een speech doen. onvoorbereid en in gebrekkig engels vertelde ik ze dta het heel belangrijk is om de vacinaties te nemen. hierna zijn we snel baar huis gegaan om Nederlands te gaan koken. De mensen van de Health centre kwamen eten. we hebben hutspot, tomatensoep en pannenkoeken met appel gemaakt. ook hebben we typische nederlandse spelletjes voorbereid. ze waren allemaal super fanatiek. die avond hebben we ze ook alles gegeven wat we wilde doneren. Dit waren ventilatoren, bloedrukmeters voor kinderen en volwassenen, kussens, scharen, kochers en een saturatie meter.

woensdag 27 juni

vandaag gaan we voor de laatste keer naar de foundation, hier gingen we samen koken met de ouders van de kinderen. we hebben koekgehappen. we hebben allemaal een certificaat gekregen. ook hebben we verteld dat we een stuk van de muur gaan doneren. dit doen we zodat er geen geiten meer op de speelplaats kunenn komen en de ouders niet elke dag de vloer eerst moeten vegen. Hierna hebben we lekker met zijn alle thuis frietjes gemaakt en gebakken.

donderdag 28 juni

Vandaag ben ik lekker vrij dus heb ook lekker uitgeslapen. ik ben al vast een beetje begonenn met inpakken met de spulletjes die ik niet meer nodig heb van dit weekend. ik heb uitgezocht wat ik hier laat en al me toilet spullen in kleine reispotjes gedaan. het is zo raar om weer in te pakken en dat het bijna voorbij is😪 ik heb hierna lekker in de zon gelegen. daphne en ik zijn samen naar de markt gegaan om opzoek te gaan naar eieren en groentes om een omeletten te maken. dit was aardig gelukt. hierna ben ik weer lekker in de zon gaan liggen om deze blog te gaan schrijven. ondertussen kwam de rest weer thuis van hun duty en ben ik samen met anne- fleur naar de markt gegaan om groentes te kopen voor het avond eten. vandaag was een lekker lui dagje.

Het is zo onwerkelijk dat alles al weer bijna voorbij is. over 5 daagjes zie ik Joris weer. waar ik echt ontzettend nat uitkijk. op naar een nieuw avontuur in indonesië. over precies een maandje land ik weer in het kleine kikkerlandje en gaat de realiteit toch weer allemaal beginnen.

1. Verina:
    28 juni 2018
    Jeetje Ciel, wat een avonturen allemaal. Ik wens je in Indonesië ook een supertijd. Veel plezier komende weken!
  2. Angelique:
    Mooie verhalen ciel
    Bijna het einde van je reis een reis om nooit meer te vergeten
    Nog 3 weken met joris en dan
    Terug naar nederland
    Waar personen zitten die je heel graag willen zien
    Jullie mam. oma. Jara arjo en wij natuurlijk
    Doe nog rustig aan en geen gekke dingen
    Tot gauw meisje 😘😘
  3. Richard en Nouk:
    28 juni 2018
    Wauw Ciel, weer een geweldig verslag. We zien dat je leuke, geweldige, verdrietige en prachtige dingen meemaakt😄. Je bent een levenservaring rijker. Natuurlijk zullen we wel blij zin wanneer je weer thuis bent want we hebben je gemist😘.
  4. Diny:
    29 juni 2018
    Hoi Ciel
    Wat een ervaring rijker ben je hoop dat je ook een leuke tijd in Indonesië zult hebben met Joris gr